Aptera — den ultimata bilen?

Ibland undrar man vad de stora biltillverkarna sysslar med egentligen. Alla verkar vara överens om att spotta ut nästan exakt likadana bilar, bara två-tre olika modeller. Var finns nytänkandet, var finns framtidsvisionerna? Inspirerad av diverse länkar på Lunkens spännande blogg hittade jag bland annat nedanstående. Kika på den här bilen, Volvo och SAAB:

Och tänk er sedan att byta ut det konventionella elektriska drivsystemet med blyceller, likströmsmotor m.m. stenåldersprylar, som dessvärre verkar användas, till den här kanadensarens otroliga konstruktion: Nap Pepins Lithium BugE.

Lithium BugE

Medan vi väntar på att Apteran skall komma till Sverige med Nap Pepins elystem, så kan man ju alltid fantisera om det här lilla trevliga alternativet:

Kinesisk elbil

En kinesisk elbil i 30.000-kronorsklassen. Skapliga specifikationer även i standardutförande. Har vi inte sett den där fronten tidigare, förresten…? :)

5 Responses to “Aptera — den ultimata bilen?”

  1. Mumfi Says:

    Ånglok är ganska energieffektiva. Problemen med ångbilarna var att de var långsamma att starta långsamma på att accelerera och det tar tid att uppnå maxeffekt. Allt detta löses med hybriddrift.

    Jag väntar fortfarande på de pelletseldade ångbilarna…

  2. Björn Felten Says:

    O nej då, Mumfi! Ångmaskiner har alltid varit otroligt ineffektiva. De första maskinerna hade en verkningsgrad på 1% ungefär, och inte ens när compoundmaskiner och andra förbättringar uppfanns, så kom man högre än 8-9%.

    Detta är ju för övrigt en anledning till att kärnkraft är ett sådant ofattbart slöseri med energi. Inte ens med de extrema temperaturer och tryck man använder sig av där för att omvandla varmvatten till elenergi, så klarar man mer än 32% verkningsgrad — resten pumpas bokstavligt talat rakt ut i sjön.

    Läs gärna mer om detta i min artikel här.

  3. Mumfi Says:

    Nja, med en juste ångturbin kommer du upp i 80% verkningsgrad. Jag vet inte om du får in den i en bil dock. En bensinmotor ger som bäst 30%

    Säg att man får typ 60-70% med en småskalig ångturbin och dimensionerar den till att ge 15 kW. Det skulle räcka till en ganska Ok hybridbil…

  4. Björn Felten Says:

    Mumfi, den där ångturbinen tycker jag att du skall sälja till närmsta kärnkraftsverk. De klarar, trots fullständigt horribla tryck och temperaturer, inte ens av 33% verkningsgrad. Två tredjedelar av energin slängs rakt ut i sjön.

  5. Joachim Says:

    Nu har jag inte räknat på någon verkningsgrad men denna bil är inte något nytt påfund men den var snabbare än mn första  bil:
    http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article552925.ece

    Mer info:
    http://www.stanleymotorcarriage.com/GeneralTechnical/GeneralTechnical.htm

    På Tekniska museet ska det finnas ritningar (läste detta i en bok för drygt 20 år sedan) på en Stanley Steamer -28 som fick upp ångtrycket på drygt minuten.

Leave a Reply