Volvo eller SAAB? Nä, Auto Adapt och Fiat.

Intresset var enormt när Alelion Batteries nya lokaler invigdes i Nödinge, några mil norr om Göteborg. På vägen mellan Volvo och SAAB om man säger så. Intresset var inte så mycket för batteriernas skull, utan för att den nya elbil som skall produceras där, och dit batterierna skall gå, premiärvisades och -kördes.

Alltmedan kunderna skriker efter fungerande elbilar, envisas de gamla dinasaurerna Volvo och SAAB med att ånga på längs samma gamla trötta spår, ivrigt uppmuntrade av lika trötta och visionslösa politiker.

Tyvärr kommer inte tillverkningen av LiFePO4-batterier att vara i full gång förrän 2012, så tills vidare får de driftiga människorna i Ale och Nödinge klara sig med import från Korea.

Power Circle, en organisation med bland annat Sveriges kraftbolag, har redan lagt en order på 400 bilar för att bland annat utveckla de “bensinstationer” för elbilar, som man räknar med skall behövas för att serva 600.000 elbilar i Sverige år 2020. Låt oss hoppas att inte detta blir den enda ordern.

Tags:

4 Responses to “Volvo eller SAAB? Nä, Auto Adapt och Fiat.”

  1. Lunken Says:

    Jag får skylla på att jag har en litten onge som gör att jag inte är först… ;-)

  2. Björn Felten Says:

    Hehe… Ursäkten klart godkänd! Själv klarade jag av fortplantningen i god tid innan bloggandet. :)

    Men visst är detta en sällsynt god nyhet. Om nu bara rikspolitikerna kan fatta var framtiden ligger. Annars får vi helt enkelt byta ut dem den 19 september nästa år. Redan den 7 juni i år kan vi signalera att stora förändringar är på G.

  3. Thomas Tvivlaren Says:

    Now we’re talking! Bilen är inte död men däremot lär nog bensinbilen vara på upphällningen… Har funderat på varför inte Volvo/SAAB sadlat om för länge sedan men sedan såg jag Who killed the Electric Car och många funderingar bekräftade:
    http://www.whokilledtheelectriccar.com/

  4. Björn Felten Says:

    Ja usch och fy, den filmen var verkligen hemsk att se. Värsta skräckisen.  :(

     

Leave a Reply