Piratpartiet Göteborg och struktur
Jimmy Callin har skrivit en lÃ¥ng och tänkvärd artikel om hur han uppfattar piratpartiets i Göteborg “struktur”, som han kallar det. Och för mig, som varit med i piratpartiet sedan starten, sÃ¥ var det onekligen intressant att fÃ¥ ta del av hur man uppfattar vÃ¥rt parti ifrÃ¥n en informationspolitisk synvinkel, sÃ¥ att säga.
Låt mig bara, för jämviktens skull, förmedla mina synpunkter ur ett, skall vi kalla det distributionspolitiskt perspektiv. En mer praktisk utgångspunkt med andra ord.
När piratpartiet grundades i januari 2006, så blev vårt första, stora problem att samla ihop 1500 fysiska namnteckningar. Vår valmyndighet godkände nämligen inget annat än namnteckningar nedtecknade på papper för att partiet skulle få registreras.
Således gick den tidens cirka 1000 medlemmar mer eller mindre man ur huse, och ställde sig på städernas torg och tiggde namnteckningar. I Göteborg så organiserades allt detta av vad som kom att bli vår starke man på den tiden, Balder Lingegård. Och han lyckades så bra, att vi i Göteborg vann första pris i partiets interna tävling om vilka som var bäst på att samla in namnteckningar.
Vi lyckades, som bekant, med råge att få ihop de nödvändiga namnteckningarna i tid, och lyckades få partiet registrerat.
När sedan valrörelsen startade 2006, så var det ånyo Balder som ledde oss i Göteborg, men eftersom hans lilla lägenhet lämpade sig illa för att ta hand om 162.000 valsedlar, som var Göteborgs beskärda del då,
så tog jag på mig uppgiften att ta emot och vidareförmedla dessa valsedlar.
Och här är det på sin plats att poängtera att vi i Göteborg har ett stort problem, som nästan inga andra delar av Sverige har, nämligen att Posten här har gjort ett fullständigt spagettimos av postnumreringen. Och postnumret är vad som avgör vilken del av vår organisation du tillhör. Jag försökte tidigt 2006 att få Rick, som då var ensam ansvarig för hela vår IT-verksamhet, att åtgärda detta. Bland annat genom att skicka en detaljerad postnummerlista till honom, men det blev helt enkelt aldrig tid för detta, så vårt problem kvarstår än idag så vitt jag vet.
Och sÃ¥ har vi problemet med att Göteborg är indelat i fyra valkretsar. Enbart att det kallas valkretsar gör det förvirrande nog, men att vi sedan, dessutom, fick en femte “valkrets” i piratpartiets organisation, Göteborg skärgÃ¥rd, gör naturligtvis att förvirringen blivit ännu större.
NÃ¥ja, raskt fram till januari 2009, dÃ¥ Jimmy tydligen anser att det började hända nÃ¥got i Göteborg. Vad som hände dÃ¥ var att jag satte mig och uppdaterade vilka som var ledare för de fyra/fem olika delarna av Göteborg. Jag tog (pÃ¥ uppmaning av dem själva) bort tvÃ¥ stycken som stÃ¥tt som kontaktpersoner sedan 2006, och “utnämnde” tre personer till ledare för de tre delar som nu var “tomma”. Naturligtvis samtidigt som jag skickade email till dem och bad om tillstÃ¥nd sÃ¥ att säga. De jag “utnämnde” pÃ¥ detta vis var tre personer som fortfarande var aktiva, och som var med om att distribuera valsedlarna 2006.
Samtidigt satte jag upp mig själv som kontaktperson för hela Göteborg. Där fanns då en helt okänd person vid namn Kalle Vedin uppsatt, och jag har än idag ingen aning om hur det gick till, men strunt samma. Genom ett misstag från mig där, så råkade jag hamna som #1 och Kalle åkte ner till #2. Det tog då mindre än fyra timmar innan Björn Odlund, tydligen efter att Rick Falkvinge hade reagerat, hörde av sig. Under tre års tid fanns alltså tokfelaktiga uppgifter på Göteborg, men när jag ändrade något så slogs det Stora Larmet direkt.
Nåja, kvickt som tusan rättade jag naturligtvis till mitt misstag, och på den vägen är det.
Sedan blev det tid att återigen sparka igång hela valsedelsdistributionen, och eftersom jag hade erfarenheten och verktygen från 2006, så anmälde jag mig frivilligt. I och för sig så fick jag nu en femtedel av partiets samtliga valsedlar, valsedlarna till hela Västsverige,
men det spelade ingen roll, det vara bara en fråga om att skala upp det hela från 2006. Och som bekant så fungerade det hela strålande bra, även detta år, tack vare hårt slit från ett antal engagerade aktivister.
Och jag vet mycket väl vilka som jobbade stenhÃ¥rd med just att distribuera valsedlar — inte bara i Göteborg, utan i hela Västsverige. Och jag kan försäkra dig, Jimmy, att vi är definitivt inte oorganiserade pÃ¥ nÃ¥got sätt och vis, Ã¥tminstone inte när det gäller rent praktiska saker, som att distribuera ut olika former av papperslappar. Möjligtvis är vi dÃ¥liga pÃ¥ att ta oss till Vasagatan för att dricka kaffe, men det är ju en helt annan sak, eller hur?
Tags: Add new tag, Piratpartiet
november 21st, 2009 at 17:02
Hej Björn!
Det var intressant läsning. Att jag inte tog upp något om tiden kring riksdagsvalet 2006 beror på att jag aldrig hört någon berätta om tiden innan nu, mestadels för att de flesta som var aktiva på den tiden inte syns till så ofta längre. Inte på lokalnivå i alla fall, vad jag vet. Men istället för att säga att allt började 2009 kanske det är bättre att säga att en nystart skedde.
Sedan kanske jag formulerade mig oklart, men det stämmer att vi i kampanjer har en förmåga att organisera oss på ett passande sätt. Men när kampanjandet är färdigt så upplöses den organisationen, mestadels för att det tidigare aldrig har funnits ett behov av att fortsätta behålla den. Det är detta jag vill förändra, för vi är idag en lokalavdelning som representerar över 3000 personer, och då behövs det en stabil struktur även mellan olika kampanjer och projekt.
Och så kan jag avsluta med att säga att det var Björn Odlund som tillsatte Kalle Vedin.
november 21st, 2009 at 17:11
Tack Jimmy för kommentaren. Och för oss gamla stofiler, som passerat bäst-före-datum för flera decennier sedan, så är det alltid lika roligt att kunna berätta hur det var förr i tiden.
Och jo, jag misstänkte nog att det var den där borÃ¥saren som varit inne och grottat i vÃ¥r lokala göteborgsorganisation. Hade han haft bättre lokalkännedom, sÃ¥ hade han hellre kunnat välja exempelvis Fredrik “syrrans granne” Moberg, Balders efterträdare som Göteborgs starke man, och en av oss som ställer upp i primärvalet.
Fredrik ansvarade personligen, pÃ¥ olika sätt och vis, för att ungefär 50% av Göteborgs vallokaler fick sina valsedlar i tid — inget som nÃ¥gon har berättat, eller hur? Nä, sÃ¥klart, sÃ¥ dum jag är, det är väl nästan bara jag som känner till det, eftersom jag ansvarade för hela operationen…
november 21st, 2009 at 18:30
Intressant läsning om hur det gick till i “forntiden”.
Nu inför EU-valet körde jag runt bÃ¥tledes som en skÃ¥llad Pirat emellan öarna i Göteborgs Norra SkärgÃ¥rd för att fÃ¥ ut valsedlar i tid pÃ¥ valdagen. Samt till “förtidsröstningslokalerna”. Vi fick väl ca.11% ute pÃ¥ Hyppeln, näst största parti, efter M. Ok det var väl inte sÃ¥ mÃ¥nga röster, men ändÃ¥. Brände väl 100-tals kr i soppa till bÃ¥ten. Fick affischer nedrivna. Var ute pÃ¥ kvällar och nätter med stege och satte upp nya, högt upp pÃ¥ lyktstolpar och hus. Ringde till sjöbodsägare och fick deras tillstÃ¥nd att affischera, delade med barnens hjälp ut “flyers” i brevlÃ¥dorna pÃ¥ öarna mm. NÃ¥väl, vi var ett fÃ¥tal engagerade Pirater här ute i skärgÃ¥rden, som hade fortlöpande kontakt med varandra. VÃ¥rt arbete gav sÃ¥ledes resultat, dÃ¥ vi med väljarnas hjälp kom upp i riksgenomsnittet i %.
And now something complete different.
Vet ocksÃ¥ att Rick och Anna har varit pÃ¥ “Turne”. De besökte även Göteborg. Men var har informationen gÃ¥tt ut om turnétiderna? Hade väl varit “sköj” att ta sig in till GBG och träffa dessa. Vet till 100% att ingen info: om detta har gÃ¥tt ut till kranskommunerna, Öckerö, Kungälv samt Tjörn. Men men jag överlever detta, men visst mÃ¥ste det ha falerat i informationen nÃ¥gonstans?
Ha det// Martin
november 21st, 2009 at 18:43
Martin: Det kan jag hjälpa till att svara på. Vi funktionärer i Göteborg har just bara möjligheten att skicka inom göteborgsområdet, där tyvärr inte kranskommunerna ingår. Det har mångt och mycket inneburit att samarbetet mellan kommunerna är långt ifrån optimalt. Detta har meddelats teknikerna, och förhoppningsvis snickrar de på en lösning.
Ifall du har idéer på hur det kan lösas fram tills dess får du gärna kontakta mig!
november 21st, 2009 at 18:48
Den lokala hemsidan för piratpartiet Göteborg ska visst vara:
http://gbg.piratpartiet.se/wiki/Huvudsida
Det finns inte något enkelt sätt att navigera sig fram till den från piratpartiet.se . Att engagemang dör efter en intensiv period är inget konstigt.
november 21st, 2009 at 18:49
Ahh, javisst Martin, dina eskapader är jag, och tror jag de flesta i vÃ¥r region, väl bekant med. Du tillhör definitivt kategorin “engagerade aktivister” som jag nämner pÃ¥ slutet.
Vad gäller turnén, så tror jag att den enda informationen om denna fanns någonstans på hemsidan. Var någonstans vet jag inte; själv såg jag information om den på någons blogg (tror det var Ricks).
Så viss har det fejlat big time här. Men, som du så riktigt påpekar, vi lär väl överleva även den fadäsen från 08:orna.
november 21st, 2009 at 18:52
Synd Jimmy, att inte jag blev tillfrågad. Jag kan skicka till valfria delar av Sverige, och således till alla de olika delarna av vår region som kan vara tillämplig.
Det kan för övrigt Björn Odlund ocksÃ¥…
Jag må vara dålig på att ställa upp på fika, men bakom tangentbordet är jag en riktig djävul!
november 21st, 2009 at 19:01
Björn: Just Rick och Annas besök i Göteborg hade jag ingenting att göra med, men det stämmer att fler utskick borde göras från folk som har tillgång till fler områden. Var gränsdragningen går mellan gbg-event och gbg+kranskommun-event är svår dock. Jag skulle hellre se en lösning där medlemmar i kranskommuner själva skulle kunna välja att ta del av Gbg-mail. Så slipper man argt folk i Partille som inte vill ta del av vad som händer på andra sidan av gränsen
november 21st, 2009 at 19:38
Nåja, jag tror nog att exempelvis Partillebor och Mölndalsbor och Öckeröbor känner sig mer hemma i Göteborg än i Kungälv, Uddevalla, Strömstad eller någon annan av kommunerna i vk17, dit de alla räknas enligt Valia och därmed även enligt vår PirateWeb.
Â
november 22nd, 2009 at 0:36
Ja, det har väl inte med detta att göra egentligen, MEN jag bor på Björkö. Har precis kommit hem från en musikkonsert från Göteborg.
. Så för många öbor, ( Läs Björköbor) är det smidigare att ta sig in till Gbg än till Öckerö.
En av mina grabbar spelar i ett band som heter “Midlight”, och de uppträdde pÃ¥ “Diamonds Dog” som ligger pÃ¥ Avenyn i Göteborg. Det tar ca. 40min dörr till dörr. Björkö-Avenyn,Göteborg. MEN, skulle jag Ã¥ka Vägverkets färjor Björkö-Lilla Varholmen, Lilla Varholmen-Hönö Pinan till Öckerö kan detta ta ca 1,5 timma. ( se gärna Facebook “Varning för Lilla Varholmens Färjeläge pÃ¥ sommaren)
Den gången man åker till Öckerö frivilligt utan att kunna säga emot är när man ska begravas på Öckerö Kyrkogård. Tragiskt men sant.
Ha det bra alla// Martin
Â
Â
december 5th, 2009 at 22:06
Jo, visst är det så att det finns ett hack i historien, någonstans ifrån slutet av 2006 till någonstans i ungefär i mitten på 2008, då verksamheten i landet i stort såväl som i väst och göteborg var regält avsomnad. När jag tillträdde som DL i slutet på 2007 var det i princip 0 aktivitet kvar från 2006 (undantagen bekräftar regeln) och det har tagit sin tid att få igång verksamheten genom att hitta och tillsätta personer som kännt sig drivna som valkretsledare.
Anledningen till att det blev Kalle var just för att han verkade vara en sÃ¥dan driven person, i alla fall just dÃ¥, som tyckte att “nÃ¥got mÃ¥ste hända” och ringde först upp Rick och sedan mig och pÃ¥ den vägen fick han frÃ¥gan. Jag ville helt enkelt inte ge den uppgiften till nÃ¥gon som jag fick truga.
Inget ont om varken Fredrik eller dig Björn, ni gör ett ovärdeligt jobb, med de praktiska göromål med bland annat valsedlar som du nämner, något som jag i mån inte han hjälpa till med och berömma er för i våras. Jag ber om ursäkt och tackar er för ert värdefulla slit!