Svensk Filmindustri sprider barnporr!
En svensk film som spelat in massor av pengar, både på biograferna och i TV-rutan, är Ronja Rövardotter.
Att filmbolaget SF på detta vis har tjänat mångmiljonbelopp på att distribuera barnporr är minst sagt upprörande.
Kiddy Porn
Att det verkligen är fråga om nakna, minderåriga barn vet vi. Detta då till skillnad från exempelvis den beramade manga-affären, där man undrar hur domstolen klarade av att fastställa de stackars “offrens” ålder. Tecknade figurer brukar ju inte visa upp leg.
I detta fall rör det sig bevisligen om en pojke, Dan Håfström, 12 år och en flicka, Hanna Zetterberg, 11år.
Full Frontal Nudity
I filmen i fråga rör det sig om nästan en hel minut (omkring 1:26 in i filmen) av detta vidriga exploaterande av nakna barn, i syfte att sexuellt hetsa upp tittaren.
Puppy Love
Vi vet dessutom hur illa det gick för dessa två stackars utnyttjade barn. Bortsett från en liten obskyr biroll som piccolo i en TV-film för Dan, så var filmkarriären slut för de båda. Hanna blev riksdagsledamot för vänsterpartiet och Dan blev journalist.
Vi måste omedelbart skärpa lagstiftningen, så att vi kan komma åt, och stoppa alla sådana här gamla klavertramp på sexualmoralens område. Inte bara SF utan även SVT, Viasat och Canal Digital har bidragit till spridandet av denna vämjeliga barnpornografi. Måtte åklagarna i Sverige syna dessa cyniska bolag, och se till att de får sitt rättmätiga straff.
Tags: Barnporr, Piratpartiet
augusti 5th, 2010 at 15:38
Ronja Rövardotter är väll fan inte barnporr?!?!
Driver du med oss eller?
augusti 5th, 2010 at 15:52
Inte skulle väl jag driva med er? Huvvaligen…
augusti 5th, 2010 at 15:52
Bintan:
Det är precis vad Björns poäng är. Det är lagstiftningen som driver med oss, inte han.
augusti 5th, 2010 at 15:57
Och var förvissade om, att om ni har några bilder liknande de ovan, i er ägo, så finns det alltid ett gäng förstockade nämndemän som är redo att döma er enligt den senaste barnporrlagstiftningen.
augusti 5th, 2010 at 16:04
Hur mäter man en seriefigurs ålder?
Från tillfället då någon tänkte ut och ritade den första gången? Åldern på den aktuella teckningen? Åldern på pappret/datafilen den finns på? Åldern tecknaren säger att den har? Åldern den ser ut att ha (vem bestämmer det, åklagaren?)? Åldern den visar på sitt lika tecknade ID-kort?
Ska vi införa legitimation för tecknade figurer? Ska vi serieläsare kräva “serie-legitimation” av varje teckning innan vi vågar titta på dem, bara utifall seriefigurerna på den råkar vara nakna?
augusti 5th, 2010 at 16:08
[...] Felten Fabulerar » Blog Archive » Svensk Filmindustri sprider barnporr! felten.yi.org/blog/?p=185 – view page – cached En svensk film som spelat in massor av pengar, både på biograferna och i TV-rutan, är Ronja Rövardotter. Tweets about this link [...]
augusti 5th, 2010 at 16:29
@Grå:
Det var väl en av de saker jag reagerade över först när jag läste om den sensationella domen. Hur klarar — oftast — gamla halvsenila nämndemän av att avgöra hur gammal en seriefigur är.
Hur gamla är Kalle Anka och hans tre brorsöner? De har ju sprungit omkring med bart underliv i mer än 60 år nu.
Men tydligen har de bedömt åldern efter hur stora bröst serietecknaren har gett sina figurer. Tablå!
augusti 5th, 2010 at 17:22
Enligt serietecknaren som dömdes så var en avgörande faktor i att bedöma åldern på de tecknade figurerna storleken på deras bröst.
Vad det säger om småbystade kvinnor eller män som tycker om små bröst låter jag vara osagt.
augusti 5th, 2010 at 17:35
Läs lagen, det här är självklart inte barnporr!
Se http://regeringen.se/content/1/c6/13/68/39/7c84db92.pdf
augusti 5th, 2010 at 18:08
@Mikael:
Jo, det var ju ungefär vad jag skrev i sista stycket av min senaste kommentar här ovan. Och visst är det en skrämmande kvinnosyn man här uppvisar.
Jag kan inte låta bli att minnas Australiens huvudlösa nya lag som förbjuder porr med småbystade kvinnor. Skall hela västvärlden drabbas av samma sjuka kvinnosyn nu?
augusti 5th, 2010 at 18:15
@Nejtillpirater:
Självklart för dig och mig — javisst. Problemet är att våra myndigheter inte ser lika självklart på problematiken.
augusti 5th, 2010 at 21:30
satir är den bästa kryddan
augusti 5th, 2010 at 21:54
Jo problemet är som du är inne på att det är nämndemän och domare som bestämmer vad vi blir kåta av och vad som således är barnporr. Jag kan knappt tro att jag just skrev en mening med dubbelfel men det är så lagen ser ut…
augusti 5th, 2010 at 22:15
[...] fler även alla andras inlägg för att få en bättre bild av problemen. Ännu fler och [...]
augusti 5th, 2010 at 22:55
Hej, jag heter Sailor Moon och jag är en mangafigur. Nu skall jag berätta något så vansinningt att ni inte kommer att tro att det är sant, men så är det.
Det hela började när jag ville bli några nakenbilder. Först blev jag naken i Japan och för att få vara det fick jag raka mig där benen börjar. Det var lite tråkigt för jag ville spara en liten tuss men allt åkte bort. Efter några år blev jag också naken i Sverige, hur man nu vill vara naken i det iskalla landet, men i alla fall.
Nu kommer det löjliga. Jag var tvungen att stoppa in silikon i tuttarna, fattar ni hur löjligt det låter? Det var någon mossig domare som tyckte jag såg för UNG ut med mina små söta meloner
Alltså, in med sillisar.
Förra veckan var det en tecknare som frågade efter leg. OK, de är ju ganska snygga så jag lade upp en solbränt ben i hans knä men det var inte det han menade. Han ville se mitt körkort. Körkort? Har han inte sett “Cool World”? Jag är tecknad och kan köra vad som helst. I alla fall, nu måste jag visa körkortet varje gång jag skall bli tecknad. Det var nya regler om att jag måste lägga till “figurerna var över arton när de tecknades” på min blogg.
Jag blev i alla fall tecknad, precis som jag är, med små bröst och utan mushår och nu sitter jag grensle över en utomjording som skall göra en massa stygga saker med mig. Det är alldeles, alldeles underbart mysigt, men det får ni inte se, för då är ni pedofiler, eller piratpartister, jag kommer inte ihåg vilket
Jättekramis på er allihopa/ Sailor Moon
PS: Sailor Jupiter hälsar, eller vad hon nu försöker säga. Det är lite svårt att höra med utomjordingens tentaklar överallt, jo där också
augusti 6th, 2010 at 5:23
[...] Felten Fabulerar: Svensk Filmindustri sprider barnporr! [...]
augusti 6th, 2010 at 16:40
[...] Fabulerar – Svensk Filmindustri sprider barnporr! - Jo, man borde kanske inse att den nuvarande lagen kan tolkas lite precis som man har lust med.. [...]
augusti 7th, 2010 at 1:25
[...] SvT Kultur, Brit Stakston, Satmaran, Futuriteter, Surgubben, Olof B, Polymeriska tankar, Zac, Björn Felten, [...]
augusti 7th, 2010 at 15:39
[...] och ohederliga politiska motståndare) som: Teckningar, bilder på mitt barn och filmer som Ronja Rövardotter är numera klassade som barnporr. Det är [...]
augusti 7th, 2010 at 16:22
[...] kritik av barnpornografilagen. Lake skriver om lagar med cirkelresonemang, Björn Felten visar barnporr från filmen Ronja Rövardotter. Blogge behandlar den svenska konsensuskulturen i Piratens dilemma: [...]
augusti 7th, 2010 at 18:33
Alltså, folk som inte begriper detta med satir och hänvisar till att man ska “läsa lagtexten” för att belysa att det ovan skrivna är överdrivet, är lustiga.
Gör just det. Läs lagtexten, men gärna också utredningen bakom lagen om innehavsförbudet från ‘99.
Jag har dock inte läst lagtexten kring lagen som kom i juli i år. Men antagligen är det en ytterligare “skärpning” på alla områden, så som jag har läst mig till på en blogg nyligen. Att det t ex beror på vem som tagit bilden, när den betraktas, i vilket syfte och vem som betraktar den. Eller filmen eller vad det må vara.
Hursomhelst. Bland annat säger den dåvarande men ändå ganska färska lagen från ‘99 att bilden, etc, är barnpornografisk, om den ägnar väcka sexuella känslor hos betraktaren. Så som jag förstått det och när jag läst den lagtexten.
Jag kan göra det hela ganska uppenbart angående Ronja, att jag, som faktiskt är attraherad av barn, tänder på att se Hanna Zetterberg naken. Alltså väcker det sexuella lustar hos mig och alltså, med dagens lagförfattande som är baserad på moralpanik, hysteri och tankeförbud, är Ronja barnpornografi. Speciellt nu, så länge “mangamannen” Simon inte lyckas överklaga och bli helt frikänd.
Så egentligen är inte denna bloggpost ett dugg satirisk, ens. Utan bara fakta. Ronja är barnporr, liksom en mängd annat.
Vad är då inte verkliga övergreppsskildringar på levande barn?
Slaktmordsövergreppsbarnporr?
Och när jag menar “barnporr” så menar jag inte som lagen är grundad på, ett “sexualiserande av barn” och att detta är en generell kränkning på alla sätt av alla barn. Utan jag menar ÖVERGREPP. Någon som våldför sig på ett barn.
Men, förresten, måste ett övergrepp bara vara sexuellt? [Ledande fråga.]
Statistik visar klart och tydligt att den överväldigande majoriteten av övergrepp mot barn inte är av sexuell natur eller innehåller sexualitet.
Så då borde man t ex förbjuda BRIS manifest som handlar om förslagsvis barnmisshandel i hemmet. När de har sina kampanjer med bilder eller filmer som skildrar barn som på ett fiktivt sätt ska föreställa att de blir utsatta för eller riskerar att bli utsatta för våld inom hemmet.
Ännu värre är det ju med TV-nyheter, som skildrar både barn och vuxna som råkar/råkat ut för olika typer av våld.
Det är inte yttrandefrihet att krimininalisera barnporr, så länge man inte begränsar sig till att kriminalisera produktion, direkt efterfrågan, kommersialiserande och initial spridning av övergreppsmaterial. Och återigen pratar jag om övergrepp. Inte “att sexualisera barn” - för att man anser att det är en kränkning att dels skildra barn som sexuella varelser eller rent av sexuellt attraktiva - eller dels att blott ha dessa fantasier. Att t ex inneha eller skaffa sig tillgång till barnporr - och då inklusive övergreppsbarnporr - är att fantisera. Inte att förverkliga sina fantasier.
Men desto mer är det bara att man skaffat sig tillgång till dokument. I ett demokratiskt och yttrandefrihetsvänligt samhälle.
augusti 8th, 2010 at 18:19
[...] Peter Andersson, Stefan J. Eriksson, Johan Linander, Olof Bjarnason, Adéle Holtz, Nisse, Greta, Björn Felten, Jöran Fagerlund, Exxoff, Kalle Bäck, Alex Limonovic, Anneli Mattson-Djos, Jan Rejdnell, Mikael [...]
augusti 8th, 2010 at 22:31
[...] vara närmast total! Folk frågar sig exempelvis hur tusan Carl Larssons bilder eller filmen om Ronja Rövardotter kan riskera att ses som “barnporr”, när det ju i själva verket är riktiga barn vi borde [...]
augusti 11th, 2010 at 16:35
[...] Felten Fabulerar Spridda, ostrukturerade tankar. « Svensk Filmindustri sprider barnporr! [...]
augusti 11th, 2010 at 16:39
[...] bilder av fyra miljoner som råkar kunna anses barnpornografiska. Cineaster som i sin filmsamling har kvar Ronja Rövardotter. Fredrik Strage. Ja, alla som innehar barnpornografi utan att tänka på att det är [...]
augusti 14th, 2010 at 19:51
“Jag har dock inte läst lagtexten kring lagen som kom i juli i år. Men antagligen är det en ytterligare “skärpning” på alla områden,”
Ja. Så grovt har den har den huggits till att det både i lagpropositionen och i konstitutionsutskottets* kommentarer framgår uttryckligen i klartext att självcensur är en trolig bieffekt av lagen.
( *barnporr är en av få undantag från yttrande och tryckfrihetförordningen,.. ni vet, Sveriges grundlagar. Inga större ingrepp med andra ord.)
september 10th, 2010 at 3:16
inget fel här dessa barn är en bror och en syster jag ta den. de tar nog bad tillsammans.
december 23rd, 2010 at 21:57
Man får nog inte glömma att nakenhet endast ses som porr i ögonen på den med en vriden syn på sex. För annars skulle Animal Planet vara djurporr.
Antar att det bara är nudisterna som tycker att Ronja Rövardotter är en schysst rulle.
december 31st, 2010 at 22:37
Jävla tönt !!!!!!
Inte fan är astrid lindgrens filmer barnporografi.
Det är du som har psykiska problem. Barns nakenhet är något fint och oskyldigt och det ville Astrid visa i sina filmer.
Helt otroligt att du ens kan tänka tanken. Sök hjälp !!!!
januari 3rd, 2011 at 18:17
Ja du Fredrik, satir är aldrig lätt att begripa. Kanske skulle du börja med att läsa alla kommentarerna här ovan innan du börjar förolämpa mig? De flesta kommentatorer har faktiskt förstått det som du verkar ha missat.
Alltnog och emedan, ha ett gott nytt år, ett nytt år där du höjer dig ett par snäpp över den intellektuella bottennivå du just nu har gett prov på.
januari 19th, 2011 at 19:21
Helt ärligt, skulle Ronja Rövardotter vara barnporr?!
Jag håller med andra som kommenterat, det kan bara vara en person med en vriden syn på sex som tycker detta är barnporr. Har du aldrig sett barn leka nakna? Barns nakenhet är inget snuskigt, det är något helt oskyldigt och det är ju inte direkt som om de antyder något med sex i filmen.
Ta dig samman och klaga på någonting som faktiskt är värt att klaga på.
januari 20th, 2011 at 19:18
@… Says:
Jag säger som jag gjorde till Fredrik:
Kanske du skulle ta och läsa alla kommentarerna?
januari 30th, 2011 at 14:39
Hello just believed i’d let you know some thing.. This can be twice now i?ve landed in your weblog inside the final three weeks trying to find totally unrelated issues. Excellent Information! Keep up the beneficial function.
januari 31st, 2011 at 20:15
Thank you Gilda. Or whatever your name is. You entered an email address Bary@freenet.com so what’s your real name — Gilda or Bary?
Sigh! If only all those trolls like you, trying to make money taking a free ride on us serious bloggers, would spend equal time on your own blog.
IOW: FO, you pathetic SOB! Get a life!
februari 13th, 2011 at 15:29
[...] och 200 besök varje dag, trots att jag inte hade skrivit något på nästan ett halvår, beror på mitt inlägg om barnporr för ett halvår [...]
februari 16th, 2011 at 23:25
Är ni seriösa? Skulle en klassisk svensk film som Ronja Rövardotter vara barnporr? instämmer med en föregående talare, att barn springer runt och leker nakna är väl för fasen helt naturligt? Sen är det väl möjligt att det alltid finns personer som skulle klassa det som porr men det är inte samma sak som att det SKA tolka så.. det handlar om individuella åsikter och är ingen fakta på något sätt. Finns säkert folk som blir sexuellt attraherade av Kalle Anka men det innebär ju inte att kalle anka var gjort för sexuella ändamål. så allt går väl att tolka sexuellt om man vill, oavsett vad det är eller vad det handlar om. Blir seriöst riktigt upprörd av såna här anklagelser. Titta på något annat om ni inte klarar av att se filmen !
februari 17th, 2011 at 17:52
Tack Rorre!
Du sällar dig till samlingen av kommentatorer som, om och om igen, bevisar min punkt (proves my point).
För övrigt har du naturligtvis helt rätt! Ingen vettig människa skulle klassa det ovanstående som barnporr. Men tyvärr saknar vi tydligen vettiga människor i våra domstolar och hos våra lagstiftare.
Men… det är precis så här som satir fungerar…
februari 25th, 2011 at 13:02
Haha. Helt sanslöst vilka korkade människor det finns där ute. Tragiskt bara att de inte ens förstår diskussionen och kan ta den till sig. Å andra sidan antar jag att det är samma typ av mentalitet som inte förstår satir, som tycker att de här lagarna gynnar samhället. Den röda tråden är att de i inget fall tänker så långt.
februari 25th, 2011 at 14:56
Javisst är det lite tragikomiskt, Jonas.
Fast å andra sidan har vi numera så mycket bisarrt som händer och sker i vårt samhälle, att det ibland kan vara svårt att avgöra vad som är satir och vad som är dagsens sanning.